Szerző Tamas DEAK
A német Clemenceau
https://valtozomult.blogspot.com/2017/06/a-nemet-clemenceau.html
2017-06-21T20:13:00.004+02:00
J.F. Montgomery ír egy gondolatmenetet a Hungary, The Unwilling Satellite című könyvében, amelynek lényege, hogy a magyarok a két tűz között mindig tisztábban látnak és rendszerint igazuk is van. Ezt a tételt hidegrázósan bizonyítja Herczeg Ferenc most következő írása, amely először valószínűleg a  Budapesti Hírlap 1929 december 8-i számában jelent meg, de megtalálható a Herczeg-sorozat Tanulmányok című kötetében is. 
Ez az írás vádirat, jövőbelátás, segélykiáltás egyben. Nem is az utolsó négy bekezdés lesz az amitől nem fogunk aludni (pedig ezt is fogja okozni) hanem az, hogy rá kell jöjjünk: az itt szereplő országok mentalitása, vaksága, tragédiákat előidéző magatartásformája egyáltalán nem változott azóta sem.
A  TIGRIS, AHOGY   MI   LÁTJUK 
Tigrisnek    nevezték   a   hatalmas  öreget,  nem  is  ellenségei,    akiket földre  tiport,  inkább  tisztelői,  akik  hízelegni  akartak  neki. Ő  maga  szívesen  hallotta  ezt  a  gúnynevét  és  valószínű,  hogy az  formáló hatással is volt rá,  amennyiben arra  hajtotta,  hogy  kegyetlenség  és  erőszakosság  dolgában  túl  tegyen    minden emberi  mértéken.  Egyébként  bizonyos,  hogy  a  metafora nem  találó.  Semmi  sem  volt    benne    az arisztokratikus  ragadozó  puha    acélosságából és  titokzatos ravaszságából.  Ha már állathasonlat  kell,  ő  inkább  vadkan  volt. Mondjuk:    a  kalidóni   vadkan.    Tüskés, vaksi,  kőkemény,  csökönyös    a    végletig. Félelmet  és  habozást  nem  ismerő  kitartással  ment  előre  és  amíg    lélekzet    volt benne,  semmi erő nem tudta volna leverni nyílegyenes  útjáról.  Vadkan.
A  csökönyössége   egyébként    a    rosszmájú  filiszteré  volt;  őt    ugyanabból    az anyagból  gyúrták,  mint  a  kisvárosi  házizsarnokot,  akihez  azonban  csak    annyira hasonlított,  mint  az  Eiffel-torony a vasúti szemaforhoz.  Kissé komikus  alak  lehetett volna,  ha  nem  olyan  rettenetesen  önző. Semmiben  sem  hitt,  csak  önmagában.  A  francia  politikai    világ    nagyszerű ösztönei  mellett  bizonyít,  hogy  a  háború válságos  időszakában  őt  állították  a  nemzet  élére.  De  még  inkább  dicséri  Párizs politikai  érzékét,  hogy  a győzelem  apját nem  ültette  be  a  Palais    de lâElyséebe, hanem  hazaküldte  a  Vendéeba,    ahol    a háládatlanság nyilvasával  a  szívében hált megi.
Semmi  kétség:  a  franciákat    ő  vezette győzelemre  és  nem  terem  a  Provenceban annyi babér,  amennyit  ezért meg nem  érdemelne  nemzetétől.  Győzni  tudott,  igen, de békét kötni  nem.  Leterítette az ellenséget  és  mikor  az  már  tehetetlenül  fetren- gett  a  földön,  oithatatlan  bosszúvággyal újból  és  újból  visszatért  hozzá,  hogy  végiggázoljon  rajta. 
Azonban  az ilyen szertelen,  a hullagya- lázással  határos  gyűlölet  összeférhetetlen az  igazi  nagysággal,  amelynek  elengedhetetlen  föltétele  az  emberi  megértés.  Aki nem  tudja  az  életet  oly  magasról  nézni, hogy  ellenfelei  rohamában  meglássa    az emberi hajtó  erőket,  az távol van a nagyságtól.  Clémenceau sohasem  értette meg a német  lelket.  Nem  is  akarta    megérteni. Az  ő  szemében  az  ellenség  nem  volt  ember,  csak boche. El  tudta  hinni,  hogy    a Rajnán  túl hatvanmillió  lélek  él,  aki már a  születésénél  fogva  erkölcsileg  terhelt. 
Ahogyan  ő  viselkedett,  midőn  a  világtörténelem    egyik    legtragikusabb    órájában  szorongó  szívvel  megjelentek  előtte a     legyőzött     nemzetek     békeküldöttei, az    egy     népvándorláskorabeli     barbár vezér  gyerekes  felfuvalkodottságát  juttatta  eszünkbe. 
Képzeljük  el,  hol  tartana  ma  Európa, ha  az  a  hatalom,  amely    a  fegyverszünet megkötése után Clémenceau  kezében  volt, egy  igazán    nagy   filozófus-államférfinak jutott volna,  amilyenekben  Franciaország sohasem szenved hiányt?  Mert hiszen kétségtelen,  a  középhatalmak   bukása    után volt  egy történelmi  pillanat,  mikor tárva-nyitva  állottak  az  emberiség sorsának  kapui.  Egy  igazi  államférfi  akkor  mindent el  tudott  volna  érni  Európa  és  Franciaország érdekében. Meg tudta volna találni azt  az  elvi  formulát  is,  amely    a  francia győzelmet  még  a  legyőzöttek  szemében  is az  emberiség  diadalává  avatja.  Olyan  békét  tudott  volna  szerezni,  amely  összetöri a  militárizmust  és  szédítően magas  talapzatra  állítja  Franciaország  dicsőségét. 
A tigris vaksi    vadkanszeme    azonban nem  látott  mindebből  semmit.  Ö  nem  törődött  az  emberiség  sorsával,  ő  csak  Elszász-Lotaringiát  látta.  Mit  neki  a  civilizáció?  A boche fizessen!  És  elpusztította a  német  militarizmust,  de  helyébe    állította  a  franciát,  amely semmivel  sem  emberségesebb  cs  rokonszenvesebb  amannál. Ő  a  nemzetének  jövőjét  betonfedezékekkel  és  drótsövényerdőkkel  akarta  biztosítani,  így  újból  lefokozta  és  megmérgezte Európa  lelkét  és  új  versenyfegyverkezést indított,  amely  semmivel  sem    biztatóbb, mint  a  háborúelőtti    "fegyverkezési    hóbort." 
A zöldasztalnál úgy viselkedett, mintha  csakugyan  elképzelhetőnek  tartaná,  hogy egy  hatvanmilliós  nagytehetségű    és  férfias-nemzetet  állandóan  a  rettegés  pórázán  lehessen  tartani. 
És  a  keleteurópai koncepciója?  Mi  már tudjuk,    hogy    kontármunka,    de  előbb- utóbb  meg  fogják  tudni  Clémenceau  hivatali  utódai  is,  hogy  a  kisantant    olyan kölyke  az  apatigrisnek,    amely    mindig fog  valamit  kérni    Franciaországtól    és amelytől  Franciaország  sohasem    várhat semmit. 
A  világháború  és    a    világbéke    azért folyt  le  olyan  katasztrofális módon,  mert a nemzetek sorsa  óriás  energiájú és  törpe látókörű  férfiak  kezében volt.  Fölvetem  a kérdést:  mi  lenne,  ha  a  legyőzött  Berlinben  felbukkanna  egy német  Clémenceau? Egy  államférfi,  aki  épp  olyan  csökönyös, vakmerő,  gyűlölettel  és  bosszúvággyal  telített,  mint    francia    eredetije?    Akiben azonfelül  van  annyi  fanatizáló    és  szervező  lángész,    hogy    egyesíteni    és    egy irányba  tudja  terelni  a  nemzeti    erőket, amelyek ma még ellensúlyozzák  egymást? 
Elképzelhetetlen  ez?    Miért?    Egy    faj, amely  Bismarckot  szülte,  különb  meglepetést is szerezhet még a világnak. Hiszen a francia  Clémenceau nagyszerűen egyengette  a  német  tigris  útját,  páratlan  agitáló  anyagot  adva  keze  ügyébe. 
A  gyűlölet  és  bosszúvágy  újabb  hullámai  fogják    akkor    elárasztani    világrészünket?  Évtizedekig  lesben  fogunk  megint feküdni  egymás kapuja  előtt? És végül  újabb  tűzvész,  mészárlás,  káosz?  Attól  mentsen  meg  Isten,  ha  már  Clémenceau,  akinek  módjában  lett  volna,    nem tudott  megmenteni. 
Ha a túlvilági  árnyékok bánkódva  gondolnak  a  jóra,  amit  földi  életükben    elmulasztottak,  akkor  a  tigrisnek,  odafenn a  tisztult  atmoszférában,  ugyancsak  fájhat,  bogy  elmulasztotta  a  nagyszerű  alkalmat, mikor a győzelem apjából a világbéke  apjává lehetett  volna! 
Adolf Hitler 1929-ben 
Vissza